Tuesday, January 19, 2010

putrajaya weekend



kids = lovely!




notice a kid? sebenanye ini adalah percubaan kali keberapa ntah utk shoot supaya kanak2 itu berada di tgh2 gamba. tapi sy gagal, kerana dia berlari kesana kemari dgn sngt laju. huhu.



Went to Masjid Putra last weekend to attend a program called SKEMA. But of course, it was not as skema as it sound. Haha. It was GREAT and motivating. My actual intention of this post is to write about the program.

Tapi, tibe2 tak tau nak tulis start dari mane.
Jadi, tulis kesimpulan je lah, ape yang sngt terkesan kpd sy:

1) Kita mesti belajar bersungguh2 supaya dapat menjaga penjuru2 Islam dari semua sudut. Tidak boleh berterusan menjadi umat yang tertindas. Kita mesti berusaha mengembalikan kegemilangan Islam.. membangunkan kembali Khilafah Islamiyah yang pernah wujud, tetapi runtuh akhirnya di Turki pada tahun 1924.

2) Belajar bersungguh2 memerlukan pengorbanan yang sngt besar.. dan disiplin. Penceramah tu crite pengalaman sendiri mase di universiti, hari2 bangun kul 4 pagi. Buat qiyam dulu, pastu terus sambung study. Siang pegi kuliah. Malam, dari waktu maghrib, jemaah kat masjid @ pegi usrah. Pastu buat keje part time kul 10 mlm kat restoran, amik upah cuci pinggan sbab dia datang dari keluarga yang susah. Balik hostel dah dkat kul 12. Akhirnya, dia grad sebagai pelajar 1st class honour degree.

Antara motivasi yang utama untuk dpt result tinggi, adelah supaya Islam dipandang mulia. Kalau bukan kita yang menaekkan nama agama sendiri, sape lagi kan kan. Kene aim high, supaya usaha is higher.

3) Buat semua benda dalam kehidupan dengan bersemangat dan IKHLAS! Ikhlas perlu dijaga, supaya tanaman amalan dan usaha kita di dunia tidak sia2, dan dapat dituai hasilnya di akhirat kelak. Tanam3~.

4) Yang paling penting skali antara semua, adelah ILMU.
Rasulullah bersabda, "Sesiapa yang mahukan kecemerlangan dunia hendaklah dengan ilmu, sesiapa yang mahukan kecemerlangan akhirat hendaklah dengan ilmu, sesiapa yang inginkan kedua-duanya sekali hendaklah dengan ilmu."

Apelah erti kita cemerlang dunia,
tapi.. ilmu akhirat sikit, tak bekembang2 sejak abis zaman sekolah.

Balance, that's what we need.
_______________________________________________________

GIT and endocrine modules were already over.

What can i say,
endocrine is a happy module.. =)
I likeee.

Sekian saje.
Time kaseh kerana membaca sampai habess.. hehe

Salam alayk.

2 comments:

  1. nadiah, cantiknyaaaa gamba! :)

    ReplyDelete
  2. hehe. time kaseh ^-^.

    fathiyyah ingt lg kat kte x?
    dah lame da jd silent reader blog fathiyyah senanye.. suke bace~

    ReplyDelete